Bridgeforlaget

Lær bridge 4: Kamp om kontrakten

 

Vi skal nu se, hvordan et "rigtigt" meldeforløb uden snakke-snyderi ser ud - med begge parter på banen. Det er altid kortgiveren, der melder først. Kig engang på diagrammet med de 52 kort og følg meldingerne nedenunder:

 


  K 9 8 7
  D 6 5
  9 8 6
  K 8 7

 

   10 6 5 3
   E 7 4
   D 10 7 2
   10 2
       D B 2
       K B 10 3 2
       E B 5
       9 6
 

 

 E 4
 9 8
 K 4 3
 E D B 5 4 3

____________________________________________________________
 

Vest Nord Øst Syd
pas pas 1 2
2 3 pas pas
pas

 

Vest og Nord passer med deres dårlige "hænder". Øst "åbner" meldingerne med 1. Foreløbig er Øst-Vest (Ø-V) forpligtet til at tage 7 stik med hjerter som trumf.

 

Farvernes rækkefølge under meldingerne er nedefra: Klør, ruder, hjerter og spar, men sans er højere end farverne. Da klør er lavere end hjerter, kan Syd ikke byde over med 1, men må gå i 2.

 

Nu kommer både Vest og Nord tilbage på banen med støttemeldinger til deres makkere. Meldingerne fortsætter uret rundt, til der er tre passer. Den sidste melding før de tre afsluttende passer kaldes slutmeldingen eller kontrakten.

 

Kontrakten bliver i dette tilfælde 3, som skal spilles af Syd, fordi Syd fandt på, at klør skulle være trumf: Han meldte farven først.

 

Vest spiller ud i hjerter, makkers farve, og E tager første stik. Til 7 vestfra i stik 2 lægger spilfører lavt fra bordet, og Øst, der jo kan se Nords (den blindes) hjerter, tager stikket på 10. Tredje runde hjerter stikker spilfører i Syd med trumf. Derpå trækker Syd Øst-Vest's trumfer.

 

Spilfører afgiver yderligere to stik i ruder og vinder netop kontrakten med ni stik. Spilførers ni stik bliver: 6 i klør, 2 i spar og 1 i ruder. K kan give stik, fordi den sidder bag på esset.

 

Øvelse: Snakke-snydebridge som før. Fortæl hinanden om honnørpoint og antal trumfer. Regn støttepoint med, hvis et makkerpar har otte trumfer. Husk tallet 26 - nok til udgang.